Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته محمد هادی فدوی؛ برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی« اسب و حیوانات همزیست» در برج میلاد فرصت مغتنمی برای آشنایی اقشار مختلف جامعه با هنرهای تجسمی است و با تداوم برگزاری نمایشگاه هایی از این دست در برج میلاد، می توان زمینه گسترش هنرهای تجسمی در جامعه را فراهم کرد.

به گزارش برنا ،«اسب و حیوانات همزیست» عنوان نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌ای است که از بیستم خردادماه امسال در گالری هفتای برج میلاد افتتاح شده و علی ولاشجردی فراهانی کیوریتوری آن را به عهده دارد و مهدی فهار ناظر و مدیری هنری آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسب یکی از معدود حیواناتی است که تقریبا از ابتدای تاریخ با انسان همراه بوده است. اسب در تاریخ، فرهنگ و افسانه‌های عامه و ادبی ایران هم داری جایگاه مشخصی است. این حیوان در کتابی چون شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دارای شخصیت است و حتی اهمیت آن در تاریخ مذهبی و اسلامی ما بارز و مورد توجه است.

به دلیل پهناور بودن سرزمین ایران، ازهمین رو ایرانیان شروع به پرورش اسب کردند و در هر منطقه‌ای با توجه به شرایط و کاربرد اسب در آن منطقه نژاد گوناگونی را به وجود آوردند این‌گونه شد که ایران را مهد پرورش اسب می‌دانند. مارکوپولو هم در این باره می‌نویسد: درایران بهترین و زیباترین اسب‌های جهان موجود است.

در نمایشگاه هنرهای تجسمی «اسب و حیوانات همزیست» ۳۳ نقاش و مجسمه ساز حضور دارند و از هر هنرمند پنج اثر به نمایش درآمده است. دو اثر به صورت فیزیکی و سه اثر نیز درفضای دیجیتالی نمایشگاه در معرض دید مخاطبین قرار گرفته است.  محمد هادی فدوی گفت:پس از مطرح شدن ضرورت برپایی نمایشگاه هنرهای تجسمی با موضوع اسب و حیوانات همزیست از سوی مهدی فهاری در بخش جنبی نمایشگاه بین المللی صنعت اسب من با این گروه همراه شدم و از هنرمندانی که با این سوژه اثر خلق کرده بودند، برای شرکت در این رویداد دعوت کردم و انتخاب آثار را علی ولاشجردی فراهانی برعهده داشتند.

این نقاش که بیش از 20 سال است که سوژه نقاشی هایش اسب های مینیاتوری هستند گفت: من سال هاست که دلبسته اسب هستم و در ایران همواره همزیستی خوبی میان انسان و اسب برقرار بوده است و ردپای اسب ها را می توان در فرهنگ، هنر و اساطیر ایرانی به وضوح دید.

او گفت:اسب به دلیل ویژگی های ممتازی که دارد همواره مورد توجه هنرمندان تجسمی بوده است و نوع برخورد هر هنرمند با این سوژه که فرم بسیار زیبایی دارد متفاوت است، مثلا خودم برخورد مینمالیستی با این سوژه دارم و به نظرم این سوژه برای جامعه تجسمی آن قدر جذابیت دارد که می توان شاهد تداوم برپایی نمایشگاه با این سوژه در ادوار مختلف بود.

این هنرمند درباره برپایی نمایشگاه در برج میلاد گفت:شکل برگزاری نمایشگاه بسیار امیدوارکننده بود. طی این رویداد و نوع برگزاری آن، با گونه جدیدی از مخاطب مواجه شدم که برای تفریح به برج میلاد آمده بودند، اما در مواجهه با نمایشگاه می‌ایستادند، دقت می‌کردند و از تماشای آثار به نمایش درآمده لذت می برند.

او افزود:امیدوارم این شکل از برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت یک رسم متداول درآید تا کم کم روحیه تقابل و همنشینی به شکل گسترده در عام مردم جا بیفتد. هنرهای تجسمی کمک بسیار بزرگی به ارتقای سطح فرهنگ یک جامعه می‌کند.

صفورا اسماعیل نژاد که برای دومین بار است که در نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست حضور دارد، گفت: به نظرم دو تجربه ای که با این گروه داشتم موفقیت آمیز بود و زمینه ای را فراهم کرد تا مخاطبان هنرهای تجسمی افزایش یابد. مخاطبانی که تاکنون کمتر پیش آمده بود که به یک نمایشگاه هنری بروند.

او افزود: با توجه به این که بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه اسب و حیوانات همزیست را خانواده هایی که به همراه کودکان شان به برج میلاد آمده بودند تشکیل می دادند، صحبت های که بچه ها پس از مواجه با نقاشی و مجسمه ها با خانواده هایشان می کردند برای من جالب بود.

این عضو انجمن نقاشان ایران که آثار در قالب نمایشگاه های گروهی در برخی از کشورها نیز به نمایش درآمده، درباره آثاری که در این نمایشگاه از او به نمایش درآمده گفت: من بیش از 20 سال است که نقاشی می کنم و در این نمایشگاه به صورت فیزیکی دو اثر از دو مجموعه وهم و خیال و مجموعه کوبیست هایم را که با تکنیک ترکیب مواد و رنگ روغن خلق کرده ام را به نمایش گذاشتم.

امیرجلالی دیگر هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه که با دو نقاشی با سوژه گاو دراین نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: این دو نقاشی را از مجموعه اخیرم که شامل 50 اثر است، انتخاب کرده ام. این مجموعه را در دوران کرونا و متاثر از کتاب چنین گفت زرتشت، نیچه خلق کرده ام و 24 اثر از این مجموعه در گالری شیرین به نمایش درآمده است.

او افزود: من بارها کتاب چنین گفت زرتشت را خوانده بودم اما در دوران کرونا سطری از این کتاب که درباره گاو بود، روی من تاثیر عجیبی گذاشت و همین سطر موجب شد تا این مجموعه شکل بگیرد. به نظر من گاو حیوانی است که همواره زیست مسالمت آمیزی با انسان داشته است و انسان همواره به شکل های مختلف از این حیوان و فرآورده های آن بهره برده است.

این نقاش ادامه داد: در این مجموعه گاوها نماینده بخشی از افراد جهان هستند که با نگرش های خاصی که دارند روی مناسبات بشری تاثیر می گذارند و زندگی مردم را تحت شعاع قرار می دهند.

این نقاش با اشاره به بالا بودن سطح کیفی نمایشگاه گفت: به نظرم نمایشگاه از سطح کیفی بالایی برخوردار بود و برپایی نمایشگاه در برج میلاد فرصت مغتنمی بود تا مردم عادی با هنر فاخر آشنا شوند و از این نظر باید از برگزار کنندگان این رویداد قدردانی کرد.

مظاهر آذرپی دیگر هنرمند شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاه گروهی با موضوع مشترک در برج میلاد اتفاق بسیار خوشایندی است و نه تنها بازدیدکنندگان بلکه هنرمندان شرکت کنندگان نیز با رویکردهای مختلف در مواجهه با یک سوژه روبرو می شوند.

او افزود: نمایشگاه های از این دست که به صورت گروهی برگزار می شود، زمینه تحقیق و پژوهش را برای پژوهشگران فراهم می کند و از این نظر قابل تامل است. من در مواجهه با این نمایشگاه بیش از گذشته با این موضوع درگیر شدم که چرا عاملی چون روح ایرانی این آثار را بهم پیوند نمی دهد. سال ها پیش نمایشگاه گروهی از نقاشان زن پاکستانی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد با این که این آثار حتی سوژه مشترکی نداشتند اما روحی در تمام این آثار موج می زد که نشان می داد، خالقان این آثار هم از یک قوم و ملت هستند.

آذرپی درباره آثارش که در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفت گفت: با این که من در این نمایشگاه دو اثر با موضوع اسب گذاشتم اما باید بگویم من حتی زمانی که اسب می کشم یا نمایی از طبیعت و مناظر آن را به روی بوم هایم فرا می خوانم اما باز هم دارم انسان را به تصویر می کشم وهمواره سوژه تمام آثارم انسان است.

صادق ادهم که با دو مجسمه با موضوع اسب در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: در جنوب همواره زندگی مسالمت آمیزی میان انسان با حیواناتی چون اسب وگاو وگاومیش وجود دارد و از همان زمان این حیوانات منبع الهام من برای خلق اثر هنری بوده اند.

او افزود: من سال ها نقاشی و مجسمه های رئالیستی می کشیدم اما از زمانی به بعد حس کردم آن روح و حسی که می خواهم در این شیوه نمی توانم به آثارم منتقل کنم از این رو به انسان توجه کردم، ما انسان با وجود نقص هایی که داریم همواره در مسیر تکامل قرار داریم و این نقصان سوژه اصلی آثار من شد. مثلا دو مجسمه اسبی که از من در این نمایشگاه به نمایش درآمده به جای چهار دست و پا، سه دست و پا دارند و یا در بخشی از بدن شان نقصی دارند. در واقع من می خواهم از این نقص ها در جهت کمال زیبایی شناسی بهره ببرم.

این هنرمند درباره برپایی نمایشگاه در برج میلاد گفت: به نظرم برپایی این نمایشگاه در برج میلاد گام نخست اتفاق خوبی است، اما باید واقع بین بود و در دوره های پیش رو تلاش کرد که نقایص موجود را برطرف کرد تا نمایشگاه از هر نظر حرفه ای باشد.

بهروز رستگار دیگر هنرمند مجسمه سازی بود که در این نمایشگاه  با دو مجسمه گاو حضور داشت، او گفت: من از کودکی دلبسته مجسمه سازی بودم و برای همین راهی کشور روسیه شدم تا مجسمه سازی بخوانم اما آن جا استادم پیشنهاد داد که معماری بخوانم و مجسمه سازی را به صورت خودآموحته ادامه بدهم.

او افزود: من عاشق گاوها هستم و سوژه همه مجسمه های من گاو است. گاو حیوان پر قدرت و مفیدی است که اصلا کاری با کسی ندارد. من گاوهایم را با متریال های مختلف و در ابعاد متنوع می سازم و مجسمه هایم را تاکنون در نمایشگاه متعددی به نمایش گذاشته ام.

این هنرمند درباره برپایی نمایشگاه در برج میلاد گفت:به نظرم برپایی نمایشگاه دراین فضا اتفاق خوبی است، اما باید برگزار کنندگان باید راهکاری بیندیشند تا به قابلیت های نمایشگاهی این فضا بیفزایند.

مظاهر آذر پی، بهرام آشفته، فرناز اخلاقی، صادق ادهم، امیرحسین امیرجلالی، صفورا اسماعیل نژاد، آزاده بخشی، کامبیز برنجی، ندا چایچی، محمد خضوعی، کیهان خلیلی فرد، طلا درنگی، پروانه رزاقی، بهروز رستگار، آرزو رضایی، فرناز رضایی، سکینه سادات موسوی، پردیس شفیعیون، هیرو شیخ الاسلامی، منصور طبیب زاده، سید علی رضا عباچی، رضا عظیمیان، محمد هادی فدوی، مریم فرد، نیلوفر قادری نژاد، نسیم کاووسی، آرش لاهیجی، پانته آ ماهرو، پژمان متقیان، فرزانه محجوبی، بها الدین محمدی راد، شیما مرادی، امیر مفتون و شبنم مکبر هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه در گالری هفتا واقع در طبقه دوم برج میلاد افتتاح شده و تا 25 خردادماه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اسب و حیوانات همزیست ابتدای تاریخ برپایی نمایشگاه در برج میلاد اسب و حیوانات همزیست برگزاری نمایشگاه نمایش درآمده هنرهای تجسمی نمایشگاه ها مجسمه سازی مجسمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می‌کند.

این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار می‌شود، برگزیده‌ای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.

رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشی‌خط پرداخت. او در مشهد و در خانواده‌ای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلال‌الدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.

نمونه‌ای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده است

رضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار می‌رود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق می‌شد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوه‌ای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.

مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاه‌مشق‌نویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان هم‌نسلش که با موتیف خط کار می‌کردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنی‌تر سازد.

این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرم‌های بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم می‌نوشت. مافی با تسلطی که بر شیوه‌های مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.

نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر به‌صورت انفرادی و نیز در قالب گروه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.

کد خبر 6099636

دیگر خبرها

  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • بازدید بیش از ۳۷ هزار نفر از نمایشگاه «بر فراز دشت»
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • برپایی نمایشگاه مشاغل دانش‌آموزی زارچ 
  • برپایی نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دختران دانش آموز
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • بازگشت مدافع سپاهان در بازی با استقلال (عکس)
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی
  • (عکس) تصاویری خاص و متفاوت از میلاد کی‌مرام سوژه رسانه‌ها شد
  • برپایی نمایشگاه متفاوت با موضوع عفاف و حجاب در یزد